راهنمای اخذ مجوزها

اخذ کد اقتصادی

راهنمای دریافت کد اقتصادی

آیا درباره کد اقتصادی چیزی میدانید ؟ آیا میدانید هدف از اخذ کد اقتصادی چیست؟ تمامی شرکت‌ها برای فعالیت به کداقتصادی نیاز دارند. در این مقاله سعی داریم به سوالات کلیدی شما در رابطه با کد اقتصادی پاسخ دهیم تا پایان مقاله همراه باشید

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا درباره کد اقتصادی چیزی میدانید؟ آیا میدانید هدف از اخذ کد اقتصادی چیست؟ تمامی شرکت‌ها برای فعالیت به کداقتصادی نیاز دارند. در این مقاله سعی داریم به سوالات کلیدی شما در رابطه با کد اقتصادی پاسخ دهیم تا پایان مقاله همراه باشید

کد اقتصادی چیست؛ کد اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی ؛ کد اقتصادی چند رقمی است؟

کد اقتصادی شماره ایست 12 رقمی برای شناسایی یک واحد اقتصادی است. کداقتصادی همانند کد ملی میباشد بنابراین هر شرکت یا شخص حقوقی میتواند یک کد اقتصادی داشته باشد . پس در پاسخ به سوال کد اقتصادی شرکت چیست می‌توان گفت که این کد، یک شماره  مشخص و متفاوت  برای هر شخص حقیقی و حقوقی است.

همچنین کد اقتصادی شماره ای است که به تایید سازمان امور مالیاتی رسیده است.

مشخصه اشخصاص حقوقی در اداره مالیات شماره اقتصادی آنها میباشد  به کد اقتصادی شماره اقتصادی هم می‌گویند. نکته‌ای که مشخص است این است که، هر شرکت به یک شماره اقتصادی (کداقتصادی) نیاز دارد تا هم برای اداره دارایی قابل شناسایی باشد  در اینجا به اختصار در رابطه با کد اقتصادی یا همان شماره اقتصادی اشنا شدیم در ادامه مطالب قصد داریم در رابطه با کاربردها و مزایای کد اقتصادی توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم

برای ثبت درخواست مشاوره، اطلاعات خود را وارد نمایید.

لیست موارد کاربرد کداقتصادی

شاید برای مواردی مثل صدور فاکتور رسمی یا تنظیم دفاتر قانونی به کداقتصادی نیاز نداشته باشید اما قطعا کد اقتصادی کاربردهایی دارد که نمیتوان از اخذ آن غافل شد چراکه شما چه شخص حقوقی باشید چه حقیقی قطعا به کد اقتصادی نیاز پیدا خواهید کرد مثال ساده این موضوع بحث کارت بازرگانی است شما اگر قصد گرفتن کارت بازرگانی داشته باشید حتما بایستی در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت نام کد اقتصادی انجام داده و تشکیل پرونده فیزیکی داده باشید . موارد دیگری هم وجود دارند که برای آن‌ها نیز به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت:

  • دریافت گواهی ارزش‌افزوده
  • شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها
  • عقد قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتارائه اظهارنامه ارزش‌افزوده

چرا دریافت کد اقتصادی مهم است؟

شرکت های فعال حتما باید کد اقتصادی داشته باشند زیرا کد اقتصادی پیش نیاز بسیاری از فعالیت های شما محسوب میشود در ادامه به چند مزایای دیگر در رابطه با کد اقتصادی میپردازیم.

  • کد اقتصادی باعث اعتبار بخشی به شرکت شما میشود

اگر شما بخواهید با شرکت های مهم و بزرگ عقد قرارداد کنید بایستی حتما شرکت کد اقتصادی داشته باشد. همین موضوع باعث میشود شرکت طرف قرارداد شرکت شما را در زمره ی شرکت هایی قرار دهد که بصورت قانونی و طبق روال عادی کارهای خود را انجام میدهند پس شما برای اعتبار بخشیدن به شرکت خود حتما باید کد اقتصادی داشته باشید

  • کد اقتصادی، پیش‌نیاز شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها

یکی دیگر از مواردی که اهمیت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی را نشان می دهد اگر شما بخواهید در مناقصات و مزایدات دولتی شرکت کنید حتما نیاز به اخذ گرید دارید که اخذ گرید از سازمان برنامه و بوجه کشور شرایطی دارد که یکی از ان شرایط داشتن کد اقتصادی برای شرکت است اطلاعات چندانی در رابطه با اخذ گرید ندارید ؟ مقالبه گواهینامه صلاحیت پیمانکاری را از دست ندهید

  • برای واردات و صادرات هم به کد اقتصادی نیاز دارید!

بسیاری از شرکت ها  هستند که با موضوع واردات و صادرات و به اصطلاح بازرگانی فعالیت دارند و برای فعالیت خو نیاز به اخذ کارت بازگانی دارند و همانطور که در مطالب بالا گفته شد کارت بازگانی نیاز به داشتن شماره اقتصادی دارد.

چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

مراحل ثبت‌نام و دریافت کد اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی باید مراحلی را که طبق قانون مشخص شده انجام شود تا کد اقتصادی توسط اداره دارایی در مرکز استان یا شهرستان موردنظر برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر شود.

  1. در ابتدا بر ثبت نام باید به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir  مراجعه کنید.
  2. بر روی ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی که در قسمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید.
  3. وارد صفحه پیش ثبت نام کد اقتصادی شوید.
  4. اطلاعات درخواستی در این صفحه را وارد کرده و آن را ثبت کنید.
  5. بعد از طی کردن این مراحل باید صبر کنید تا رمز و کد کاربری شما از امور مالیاتی ارسال شود. درصورتی‌که اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی و اطلاعات دیگر را اشتباه وارد کرده باشید ممکن است این اطلاعات برای شما ارسال نشود.
  6. مجدداً مراحل 1 و 2 را تکرار کنید و به مرحله 7 بروید.
  7. گزینه ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. اطلاعات خواسته‌شده را طبق اسناد و مدارک ثبتی تکمیل و در پایان آن را ذخیره کنید.
  8. درصورتی‌که مشکلی در مراحل قبلی رخ نداده باشد در این مرحله کد اقتصادی برای شما صادر می‌شود.

پیگیری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی

در پایان آموزش ثبت نام و دریافت کد اقتصادی لازم است به این نکته مهم نیز اشاره‌کنیم:

درصورتی‌که قصد داشتید از وضعیت ثبت نام کداقتصادی خود مطلع شوید می‌توانید پس از طی کردن مراحل اول و دوم که در بالا ذکر شد، گزینه پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید و پس از واردکردن رمز و کد کاربری خود از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی اطلاع پیدا کنید. همچنین در این بخش اخطار یا اعلام خطاها نیز مشخص است و در صورت لزوم می‌توانید نسبت به رفع آن‌ها از همین بخش نیز اقدام کنید.

مدارک موردنیاز برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی

در پایان بد نیست به مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی نیز اشاره کنیم تا قبل از اقدام برای ثبت نام از تکمیل آن مطمئن شوید و مجبور به دوباره‌کاری نشوید.

  • دریافت دفترچه مخصوص (و تکمیل کردن آن) – دفترچه را باید از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی دریافت کنید.
  • دریافت فرم‌های مورد نیاز دریافت کد اقتصادی – برای دریافت این فرم‌ها نیز باید به واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی مراجعه کنید.
  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت‌مدیره
  • رونوشت آگهی تأسیس شرکت (2 نسخه)
  • آخرین تغییرات ثبتی شرکت (2 نسخه)
  • رونوشت اساسنامه
  • رونوشت اظهارنامه
  • رونوشت روزنامه رسمی
  • رونوشت پروانه و مجوز بهره‌برداری و تأسیس شرکت
  • رونوشت سند ملک محل فعالیت یا اجاره‌نامه تائید شده از اداره مالیات به همراه رونوشت آن
  • نامه تاریخ شروع فعالیت (درصورتی‌که شرکت شروع به فعالیت کرده است)
  • نامه عدم شروع فعالیت (درصورتی‌که فعالیت شرکت شروع نشده است)
  • رسید پرداخت مالیات حق تمبر به دارایی

کد اقتصادی، نشانه قانونمندی فعالیت‌های شماست پس اگر فعالیت خود را چه صورت حقیقی یا حقوقی شروع کرده اید حتما اقدام به دریافت کد اقصادی کنید موسسه حقوقی ثبتی سانا گام به گام همراه شما خواهد بود برای دریافت مشاوره رایگان کارشناسان ما همه روزه پاسخگوی شما خواهند بود.